یکی از مسایل ناراحت کننده امروز که توجه بسیاری از
محققان، جامعه شناسان و روان شناسان را به خود جلب نموده موضوع مجرمین یعنی
نوجوانان و جوانان بزهکار است در مورد بزهکاران کم سن و سال
نظرات متفاوتی عرضه شده است بعضی ارتکاب جوانان به گناه را، از اختصاصات
جوامع متمدن و پیشرفته امروزی دانستهاند و اعتقاد دارند که بشر به همان
سرعتی که به سوی پیشرفت و تکامل صنعتی و مادی پیش میرود، از معنویات فاصله
میگیرد و به سوی تبهکاری و قانون شکنی گام بر میدارند عدهای علت این
پدیده را سستی اعتقادات دینی و مذهبی دانستهاند و معتقدند که علم، ایمان و
عمل صالح موجبات رشد انسان را فراهم میکند و اخلاق نکوهیده مانند خود
پرستی، حب دنیا، و تکبر سبب میشود انسان از رشد و کمال باز مانده و در
نهایت به تبهکاری ارتکاب گناه روی میآورد عدهای دیگر جنگ را از عوامل مهم
ارتکاب به جرم میدانند علیرغم تفاوت دیدگاههای مختلف همگی آنها موید
تاثیر اساسی خانواده بر اعضای آن است بدین معنی که خانواده هم میتواند
زمینه ساز رشد و بالندگی و هم عامل آسیب و بیماری اعضای خود را به خوبی
ایفا نماید و ممکن است منجر به آسیبهای فراوان و حتی زمینه بروز بزهکاری
نوجوانان خود را فراهم کند به عبارت دیگر ازجمله مشکلاتی که ممکن است در
اثر عملکرد ناموفق خانواده پدید آید همین مساله بزهکاری و انحراف نوجوانان
است.
بزهکاری اصولا از مجموعهای از جرایمی به وجود میآید که در یک
زمان و مکان معین به وقوع میپیوندد و به همین جهت زمانی که مورد بررسی
قرار میگیرد، در حقیقت تمامی پدیدههای اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی، سیاسی،
مذهبی، خانوادگی و.
اما اگر بخواهیم راجع به بزهکاری نوجوانان و روابط و
اشکالات خانوادگی که وجود داشته، بحث کنیم باید به مواردی چون نداشتن
سرپرست و جدابودن پدر و مادر از یکدیگر، ناهنجاریهای خانوادگی و وجود
اختلاف بین پدر و مادر، عدمتوجه به تربیت فرزندان و فقدان راهنمایی لازم،
سختگیری پدر و مادر و بدرفتاری آنان با فرزندان خود، ظلم و ستم ناپدری یا
نامادری اشاره داشته و این موارد را جزو عوامل تاثیرگذار در افزایش بزه در کودکان بدانیم.
از
اواخر قرن ۱۹ دانشمندان با تحقیق و پژوهشهای اجتماعی و بررسی آمارهای
کیفری آنالیز وضع محیط خانوادگی را در بروز جرایم تایید و اذعان داشتهاند
که وضع محیط خانوادگی رابطه مستقیم با بروز حالت خطرناک و ارتکاب جرم
دارد.
در بررسی تاثیر محیط خانوادگی بایستی چگونگی وضع خانواده روابط
افراد خانواده با یکدیگر و همچنین موقعیت طفل در بین افراد خانواده مورد
توجه قرار گیرد.
از این رو بیش از محیطهای دیگر اجتماعی در رشد و
تکامل فرد تاثیر دارد و کودک بیش از آنکه از اوضاع خارجی متاثر شود تحت
تاثیر خانواده قرار میگیرد. اثرات و نفوذ خانواده در رشد کودک و نوجوان
بیشمار است.
اگر والدین صادقانه به او محبت کنند او دوست داشتن دیگران و
مورد علاقه دیگران بودن را یاد میگیرد و بالاخره اگر والدین از اعتماد او
نسبت به استقلال یافتن جلوگیری نکنند، او قادر خواهد بود در خلال دوره
نوجوانی به درجه و میزان لازم از آزادی دست یابد و به تدریج خود را از آن
وابستگی کودکانه رها سازد. شرایط خاص مدرسه و چگونگی روابط عاطفی حاکم بر
خانواده، نقش به سزایی در رفتار تحصیلی و پیشرفت کودک و نوجوان دارد،
بنابراین بررسی عوامل موجود در محیط خانواده و تاکید بر فضای حاکم بر
خانواده به عنوان یکی از عوامل مهم و قطعی و نیز تعیین کننده در عملکرد
تحصیلی کودکان و نوجوانان مورد توجه بسیاری از تحقیقات اجتماعی
میباشندتحقیق انجام شده پیرامون میزان تاثیر سطح سواد والدین و با پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان را نشان میدهد که سطح سواد پدر با موفقیت و عدم موفقیت دانش
آموزان اثر قطع دارد و سطح سواد مادر نیز در انجام موفقیت یا شکست بی تاثیر
نیست.
در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ ﻧﻘﺶ واﻟﺪﯾﻦ و ﺧﺎﻧﻮاده و اﺛﺮ آن ﺑﺮ پیشرفت تحصیلی
و ﻃﯽ ﮐﺮدن ﭘﻠﻪ ﻫﺎی ﺗﺮﻗﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻗﺎﺑﻞ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﯽ ﻧﯿﺴﺖ. در اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ
اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای و روش ﺗﺤﻘﯿﻘﯽ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ واﻟﺪﯾﻦ در
پیشرفت تحصیلی داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﺸﺎن داد
ﮐﻪ واﻟﺪﯾﻦ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻣﺪت زﻣﺎن ﺣﻀﻮر ﺑﯿﺸﺘﺮ و ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎ ﻓﺮزﻧﺪان ﺧﻮد ﺑﺎ
اﯾﺠﺎد ﻧﻘﺶ ﻫﺎی ﺣﻤﺎﯾﺘﯽ، اﻧﮕﯿﺰﺷﯽ، ﻣﺸﺎرﮐﺘﻬﺎی رﺳﻤﯽ و ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ در ﺗﺤﺼﯿﻞ، ﺳﻄﺢ
ﺳﻮاد، درک و ﻫﺪاﯾﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺘﯽ را ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ در پیشرفت تحصیلی ﻓﺮزﻧﺪان ﺧﻮد و
داﻧﺶ آﻣﻮزان اﻧﺠﺎم دﻫﻨﺪ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش از ارﮐﺎن اﺳﺎﺳﯽ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ
اﻗﺘﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻫﺮ ﮐﺸﻮر ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ رود.
.. که همه
موجب پایین آمدن موقعیت اجتماعی و فرهنگی شخص میشود و آشفتگیها یا
آسیبهای روانی را به وجود میآورد معمولا افرادی که در سطح پایین
اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زندگی میکنند، سطح تحصیلات کمتری نسبت به افراد
همسال خود دارند و میزان تحصیلات در این خانوادهها به شدت افت پیدا
میکند
بررسی اکولوژی و مفاهیم اولیه آن ازجمله اکوسیستم و
سیستم و ارتباط آن با شهر و کاربرد آن در شهرسازی و طراحی در ابتدای پروژه
مورد بحث و بررسی قرار میگیرد چرا که از اولین معیارهای لازم برای طراحی
یک پارک اکولوژیک، دانستن مفاهیم مربوط به آن میباشداکو پارک
محیطی است که در آن فعالیتهای تفرجی همگام با شناسایی و چگونگی برخورد
با مسایل زیست محیطی از جنبههای گوناگون آموزش همگانی صورت میگیرد.
فرضیه
اصلی طراحی اکو پارک فراهم آوردن پشتوانههای اقتصادی علمی و زیست محیطی
مناسب برای آموزش عمومی و ایجاد فرهنگ صحیح محیط زیستی میباشد.
با
توجه به پتانسیلها و روند توسعه در کشور و با توجه به مشکلات زیست محیطی
موجود و نیز تاثیرات ازدیاد روز افزون جمعیت و رشد پرشتاب تکنولوژی ودر پی
آن افزایش مصرف و تولید انواع زباله و پسابهای خانگی و صنعتی ضرورت
طراحی و اجرای اکو پارک اجتناب ناپذیر دیده میشود بنابراین با تکیه بر
قابلیتهای موجود و کاربریهای متنوع و مفید اکو پارک تاسیس اینگونه
فضاهای تفرجی-زیست محیطی شهری برای رسیدن وسوق به سمت توسعه پایدار شهری
لازم بوده و با توجه به نکاتی از قبیل: تعیین اهداف هر پروژه و تطابق آن با
اهداف زیست محیطی همخوانی فعالیتها با یکدیگر استفاده از امکانات و
موقعیتهای مکانی اجتماعی و مدیریتی برای مطرح نمودن کاربریهای فراغتی
آموزشی توصیه میگردد.
فرضیه اصلی طراحی اکوپارک فراهم آوردن پشتوانههای اقتصادی، علمی و زیست محیطی مناسب برای آموزش عمومی و ایجاد فرهنگ صحیح محیط زیستی میباشد.
با
توجه به زمینهها و روند توسعه در کشور و با توجه به مشکلات زیست محیطی
موجود و نیز تاثیرات ازدیاد روز افزون جمعیت و رشد پرشتاب فن آوری و در پی
آن افزایش مصرف و تولید انواع زباله و پسابهای خانگی و صنعتی، ضرورت
طراحی و اجرای اکوپارک اجتناب ناپذیر دیده میشود.
بنابر این با تکیه بر
قابلیتهای موجود و کاربریهای متنوع و مفید اکوپارک، تاسیس این گونه
فضاهای تفرجی زیست محیطی شهری برای حرکت در جهت توسعه پایدار شهری لازم
بوده و با توجه به نکاتی از قبیل: تعیین اهداف هر طرح و تطابق آن با اهداف
زیست محیطی، همخوانی فعالیتها با یکدیگر، استفاده از امکانات و
موقعیتهای مکانی، اجتماعی و مدیریتی برای مطرح نمودن کاربریهای
فراغتی- آموزشی، توصیه میگردد.
منبع : پاورپوینت اکوپارک
لیست جدیدترین و بهترین فایل های پاورپوینت دانشگاهی آماده گردید . جهت دریافت فایل کامل پاورپوینت بر روی لینک های زیر کلیک نماییید
فناوری اطلاعات و ارتباطات، دولت الکترونیکی، اینترنت، استراتژی، تکنولوژی اطلاعات.
در دولت الکترونیک دولتها حرکت خود را برای ارایه خدمات خود به صورت آنلاین در فرآیندهای کاری و ایجاد تعامل بیشتر با شهروندان آغاز کرده اند.
توسعه
فناوری اطلاعات و نگرش نو به این توسعه از طریق اینترنت و صفحات وب
متغیرهای جدیدی را در زندگی جوامع پدید آورده است که بر برنامههای
اقتصادی و اجتماعی دولتها تاثیر گذار شده است.
کاربرد فناوری اطلاعات و
ارلباطات جهت ارایه خدمات دولتی به جامعه که از آن تحت عنوان دولت
الکترولیک نام میبرند، ابتکار عمل جدیدی است که قصد دارد، تا زمینه دسترسی
شهروندان به خدمات عمومی را از طربق رسانههای الکنرونیک فراهم کند و
روابط مدیریت دولتی و شهروندان را به گونهای جدبد یایه ریزی نماید.
آنجه که در این نوشته میخوانید، طرح برخی از زوایای دولت الکترونیک همچون سنخ شناسی دولت الکترونیک.
هدف در این مقاله معرفی اجمالی دولت الکترونیکی بوده است.
دولت الکترونیکی، مطلبی نو و جدید در دنیای پیشرفتهای مبتنی بر فنآوری اطلاعات میباشد.
و به همین دلیل مفاهیم و مطالب وابسته به آن بسیار پراکنده و بعضا متناقص میباشند.
در این مقاله سعی شده است که مطالبی منسجم از این منابع پراکنده استخراج و ارایه گردد.
در
ادامه مقاله به مزایا و معایب دولت الکترونیکی، رسانه منتخب برای دولت
الکترونیکی، انتظارات که مردم از دولت الکترونیکی دارند، مشکلات پیاده سازی
یک دولت الکترونیکی و مطلبی تحت عنوان مردم سالاری الکترونیکی خواهیم پرداخت.
در لابلای مطالبی که ارایه میگردند.
بعضا مثالهایی از گزارشها و تحقیقات مختلف که به صورت عملی انجام شدهاند، آورده خواهد شد.
رشد
فناوریها به ویژه فناوری اطلاعات و فراگیر شدن آن در سطح جامعه تغییرات
گستردهای را در ابعاد مختلف زندگی انسانها پدید آورده است.
این فناوریها امروز با نرخی فزاینده و به صورت تصاعد هندسی در حال رشد است و به صورت نماد عصر حاضر در آمده است.
رشد فزاینده این فناوریها در تمامی پدیدهها ازجمله دولت و موسسات دولتی تاثیرات شگرفی بر جای میگذارد.
دولتها
در عصر جامعه اطلاعاتی میبایست برای برآورده کردن نیازها و انتظارات
شهروندان خدمات ومحصولات خود را بهطور روزافزون کیفیتر و مطلوبتر نمایند.
منبع : دولت الکترونیک