تحقیق و مقالات رشته کشاورزی

جدیدترین مقالات و تحقیق و پایان نامه رشته کشاورزی

تحقیق و مقالات رشته کشاورزی

جدیدترین مقالات و تحقیق و پایان نامه رشته کشاورزی

روش های نوین آموزش

روش های نوین آموزش

آموزش یکی از مسائل بسیار مهم نظام های تعلیم و تربیت است. منظور از آموزش، فرآیند دو سویه یاددهی ـ یادگیری اطلاعات، مهارت ها و نگرشهای مثبت درباره موضوعی است که متناسب با گروه سنی خاص و در شرایط زمانی معین به اجرا در آمده است. امروزه هدف از تعلیم و تربیت تنها انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید نیست. بلکه رسالت نظام های آموزشی را ایجاد تغییرات مطلوب در نگرش ها شناخت ها و در نهایت رفتار انسان ها دانسته اند. روشهای تدریس نیز به عنوان یکی از عوامل، به کمک این رسالت آمده است. هدف نهایی تدریس به وسیله مجموعه ای از تکالیف مشتمل برآگاهی و معلومات مشخص و ساخت فکری و فرآیندهای شناختی تعیین شده است. این مقاله به روشهای نوین تدریس پرداخته است. ابتدا روش تدریس به دو دسته روش تاریخی و روش نوین تقسیم شده است. همچنین نمونه هایی از روشهای نوین تدریس و مراحل و کاربرد آن که شامل روش تدریس بارش مغزی، روش تدریس بدیعه پردازی ،روش تدریس حل مسأله،، روش تدریس غیر مستقیم/مشاوره ای، روش تدریس ایفای نقش، روش تدریس گردش علمی، روش تدریس کاوشگری و روش تدریس آموزش به وسیله رایانه به عنوان نمونه هایی از روشهای نوین تدریس مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نشان داده شده است که هیچ یک از روش های تدریس فی نفسه خوب یا بد نیستند، بلکه نحوه و شرایط استفاده از آنها باعث قوت یا ضعفشان شده است.

تحقیق حاضر، جهت بررسی میزان تأثیر روش های نوین تدریس برپیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته شده است. ، دراین مقاله به عناصریادگیری، فرآیند یادگیری ،مقایسه نظام های تعلیم وتربیت گذشته وحال،ونظریه های یادگیری بحثشده و از آنجائیکه روش های نوین تدریس زیاد بوده ودراین مقاله نمی توان به همه اشاره کرد فقط به رویکرد درس پژوهی به عنوان یکی از روش های نوین تدریس پرداخته ام هدف پژوهش معرفی رویکرد درس پژوهی به عنوان یک روش نوین تدریس وآشنایی بیشترمعلمان وخانواده ها با این روش تدریس جدید بوده است. تحقیق حاضر به روش کتابخانهای انجام پذیرفته است و به صورت توصیفی، تحلیلی انجام گرفته است

یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصا در کشور ما, به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. عدم آشنایی معلمان با روش های تدریس نوین میتواند از دلایل مهم آن باشد. روش تدریس، مجموعه فعالیت ها و مراحلی است که برای رسیدن به هدفی مشخص انجام میشود و بهترین روش, روشی است که با صرف کمترین مدت و با توجه به امکانات موجود، بیشترین بهره و نتیجه را عاید گرداند. در این پژوهش سعی شده است انواع روش های تدریس فعال به اختصار توضیح داده شود تا خواننده با توجه به محاسن و محدودیت های هر روش و همچنین اصول و موازین انتخاب روش تدریس, با توجه به ویژگی های دانش آموزان, مناسب ترین روش تدریس را برای فعال و پویا ساختن فعالیت های آموزشی انتخاب کند. هدف از روشهای تدریس فعال این است که فراگیر از طرق مختلف به فعالیت های ذهنی, علمی, فردی و گروهی وادار گردد. اجرای دقیق روش های تدریس در کلاس درس باعث پیشرفت و همفکری دانش آموزان می شود. در انتهای این مقاله پیشنهاد شده است که طرح چون نوپا و جدید است با دقت, حوصله و همفکری بیشتر اجرا شود و از نظرات کارشناسان و صاحب نظران استفاده مطلوب شود.

منبع:مقاله روش های نوین آموزش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.