تحقیق و مقالات رشته کشاورزی

جدیدترین مقالات و تحقیق و پایان نامه رشته کشاورزی

تحقیق و مقالات رشته کشاورزی

جدیدترین مقالات و تحقیق و پایان نامه رشته کشاورزی

کارآموزی آفات و بیماری گیاهان – نگهداری فضای سبز (پارک جمشیدیه)

کارآموزی آفات و بیماری گیاهان – نگهداری فضای سبز (پارک جمشیدیه)

مقدمه

در میان کرات منظومه شمسی کره ای وجود دارد که قدرت خداوند در قالب حیات آشکار نموده است یک کره ای خاکی بستر حیات را برای فراهم آورد و گیاهان سبز را برای ادامة زندگی در قلب خود رویانید . به انسان به عنوان موجودی متفکر مأوی بخشید پس از آغاز حیات از زمین شکل گرفت انسان‌های غارنشین بفکر ساختن خانه افتادند. آنان بار دیگر نیاز به سوی زمین دراز کردند و زمین نیز، به محبت آنها پاسخ داد و این چنین تمدن از دل زمین آغاز شد.

دیوارهای بلند و قطور «منع» و «مانع» شهرهای قدیم که کوچکتر از روستاهای امروز بودند فروریخت و درهای بزرگ و کوچک که باز شد و باز ماند و از اندیشه پدرانمان گذشت که:

به دنیایی بی در و دیوار و خانه های یکی شده و آدمهای بیگانه با مرز و در و دیوار می توان رسید.

اندیشه بی‌راهی نداشتند. پرچین های ساده و کوتاه و سبز و پرگل و گیاه و میوه، با مهربانی هرچه بیشتر و درست تر بگویم با شرمی لطیف و انسانی میان املاکشان خط انداخته بود تا اختلافی هرچند کوچک هم پیش نیاید.

سال و سالیانی گذشت، اما آن دیوار بزرگ گرد شهر را که تکه تکه کرده بودند تا مرزها از میان برود، به میان شهر کشیدند و بتدریج پرچین های پرگل و گیاه به دیوار، و باغهای پر درخت به خانه های چند طبقه بدل شد.

هنوز مادربزرگها و پدربزرگها داشتند از درختهای سیب و انار و گردو و گلدانهای شمعدانی کنار حوض های بزرگ می گفتند که نه از درخت نشانی ماند و نه از حوضها و شمعدانی ها.

با پیشرفت علوم پزشکی و آموزش بهداشت و نطفه کشتن بسیاری از بیماریها و به واپس راندن مرگ و افزودن بر فرصت های زندگی و رشد جمعیت نیازهای جدیدی پدید آمد و زمینها از گل و گیاه خالی شد.


جهت دانلود متن کامل گزارش کارآموزی آفات و بیماری گیاهان – نگهداری فضای سبز (پارک جمشیدیه) کلیک نمایید

نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی

نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی

چکیده:

باتوجه به نقش بخش کشاورزی در اقتصاد ایران و ارتباط این بخش با سایر بخش‌های اقتصادی بررسی ارتباطات بین بخشی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطالعه با تقسیم اقتصاد ایران به سه بخش کشاورزی، صنعت، خدمات، آثار متقابل بین بخش‌های اقتصادی بررسی گردیده است. عموماً سطح توسعه یافتگی بخش کشاورزی یک کشور در مناطق مختلف آن یکسان نیست و درواقع در این زمینه یک عدم تجانس و ناهماهنگی به چشم می‌خورد و این امر ضرورت مطالعه روند توسعه یافتگی را در میان استا‌ن‌های کشور ایران بخصوص یزد اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. آمار و اطلاعات در این تحقیق از سالنامه‌ی آماری سازمان جهاد کشاورزی و اداره بازرگانی شهرستان و سایت‌های معتبر آماری برای دوره‌ی ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۷ گردآوری شده است.

کلید واژه‌ها: بخش کشاورزی، اقتصاد ایران، بخش اقتصادی، ارتباطات بین بخش‌ها، توسعه یافتگی، شهرستان میبد

مقدمـه:

مباحث توسعه اقتصادی از قرن هفدهم و هجدهم میـلادی در کشورهای اروپایی مطرح گردید. فشار صنعتی‌شدن و رشد فناوری در این کشورها توأم با تصاحب بازار کشورهای ضعیف مستعمراتی باعث شد تا در زمانی کوتاه، شکاف بین دو قطب پیشرفته و عقب‌مانده عمیق شده و دو طیف از کشورها در جهان شکل گیرد: کشورهای پیشرفته (یا توسعه یافته) و کشورهای عقب مانده (یا توسعه نیافته). با خاموش‌شدن آتش جنگ جهانی دوم و شکل‌گیری نظمی عمومی در جهان (در کنار به استقلال رسیدن بسیاری از کشورهای مستعمره‌ای)، این شکاف به خوبی نمایان شد و ملل مختلف جهان را با این سؤال اساسی مواجه ساخت که “چرا بعضی از مردم جهان در فقر و گرسنگی مطلق به سر می‌برند و بعضی در رفاه کامل؟” از همین دوران اندیشه‌ها و نظریه‌های توسعه در جهان شکل گرفت. پس درواقع نظریات “توسعه” بعد از نظریان “توسعه اقتصادی” متولد گردید. در ادبیات توسعه اقتصادی در مورد اهمیت و جایگاه بخش کشاورزی در فرآیند توسعه اقتصادی سخن بسیار رفته است. بویژه این نقش در ابتدای توسعه اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است. بخش کشاورزی با عنایت به سهم ۲/۱۴ درصد ارزش افزوده از تولید ناخالصی داخلی، ۲۴ درصد اشتغال و ۳۵ درصد صادرات غیرنفتی، تأمین‌کننده ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع کشاورزی و غذایی کشور و استعدادهای بالقوه‌ای نظیر ۴۰۰ میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی و ۳۰۰۰ کیلومتر مرز دریایی و ۳۰ میلیون هکتار اراضی قابل کشت و ۱۲ میلیون هکتار اراضی جنگلی و ۹۰ میلیون هکتار مرتع و بیش از ۴/۳ میلیون بهره‌بردار بخش و تولیداتی بیش از ۱۰۰ میلیون تن و ورود سالیانه بیش از ۲۰ هزار دانش آموخته کشاورزی و منابع طبیعی از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد ملی برخوردار است.


جهت دانلود متن کامل مقاله نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی کلیک نمایید

طراحی یک سیستم جامع و کامل برای ویژگیهای خاک اشباع نشده

طراحی یک سیستم جامع و کامل برای ویژگیهای خاک اشباع نشده

چکیده مطالب

منحنی ویژگی‌های آب و خاک (swcc) عملکرد خاک در ارتباط به محتوای آبی در خاک برای مکیدن خاک است بسیاری از ویژگیهای خاک می‌توانند با محتوای آبی در برابر روابط مکشی خاک ارتباط داشته باشند. رسانایی هیدرولیک قدرت لایه‌های تعرق مواد شیمیایی، جذب مواد شیمیایی، محتوای آب غیر مجهز، گرمای خاص رسانایی حرارتی و تغییرات حجمی همراه عملکرد منحنی هستند. قضاوت درست باید در راستای توصیف ارتباط بین عملیات  خاک باشد قوانین قضاوت توسط سیستم جامعی بر اساس مشاهدات و روابط تجربی در بین ویژگی‌های خاک، تقویت می‌شود. یک سیستم مهم در طی سیستم کنترل پایگاه داده‌ها بهعنوان برنامه پایگاه داده ای Microsoft Access توسعه یافت. که باعث ارائه محیط مناسبی برای ترکیب مستقیم و پایگاه داده‌ها و دانش کاربری شود این سیستم یک منحنی مخصوص آب و خاک را به همراه دیگر ویژگی‌های خاک با استفاده از داده‌های طبقه بندی خاک مثل توزیع اندازه دانه، چگالی و جاذبه، ارائه می‌دهد و تمام ویژگیهای خاک پیچیده را در طی کاهش هزینه‌ها و زمان مورد بررسی قرار می‌دهد.

مقدمه

نظر به هدایت کننده رفتار خاک اشباع نشده چندین سال در دسترس بوده و فشار داده شده که منحنی ویژگی آب وخاک، ارتباط اصلی در توصیف رفتار خاک اشباع نشده است. تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباطات تجربی برای توصیف عملیات مربوط به این منحنی استفاده می‌شوند. این ارتباطات برای پیش بینی رفتار خاک در موارد زیر به کار می‌رود. قابلیت نفوذ، قدرت لایه‌ها، ویژگی‌های حرارتی، تعرق و جذب. اصول رفتار خاک اشباع نشده در این سیستم جامع اطلاعاتی وجود دارد. ویژگی‌های کلی خاک در قالب اطلاعات اولیه نهفته است. ویژگی ای بعدی در قالبی با ارتباطات مربوط به قالب اصلی خاک است. متخصصین در زمینه تحقیق روی انتشارات فعلی، باید ارزش کافی برخوردار باشند. اطلاعات خاکی برای پایگاه داده‌های خاک را می‌توان از چندین منبع با حدود ۶۰۰۰ خاک در پایگاه بدست آورد.


جهت دانلود متن کامل تحقیق طراحی یک سیستم جامع و کامل برای ویژگیهای خاک اشباع نشده کلیک نمایید

شوری خاک

شوری خاک

مقدمه:

شوری خاک و مشکلات مربوط به آن عموماً در مناطق با آب وهوای خشک ونیمه خشک رخ می دهد که میزان بارندگی جهت آبشویی املاح کافی نیست. با توجه به وسعت خشکی های موجود در سطح کره زمین که معادل ۵/۱۳۴ کیلومتر مربع می باشد ۱٫۳ از کل این زمینها در مناطق خشک وکویری قرار دارد. برطبق مطالعات آمار کوادیر[۱] درسال ۲۰۰۱ وجود بیش از نیم میلیون

(حدود۱۰۶ ×۵۶۰ هکتار ) خاک سدیک وشورسدیمی در سراسر جهان مستلزم یک مدیریت بهسازی مقرون به صرفه است. که این رقم در کشور ما به حدود ۲۵ میلیون کیلومتر مربع می رسد.

با توجه به کمبود منابع مناسب برای کشاورزی وپیشروی هر چه بیشتر شوری در زمینهای کشاورزی بهسازی این خاکها حائز اهمیت است.روشهای مختلفی در بهسازی این خاکها وجود دارد.

روش استفاده از فرآورده های جانبی  FGD [2] که در واقع برای افزایش بهره وری وجلوگیری از خطرات ناشی از انتشار گازSO وتبدیل آن به فرآورده های جانبی مفید مثل گچ می باشد که در اصلاح خاکهای شور و سدیمی استفاده می شود. از آنجائیکه اصلاح این خاکها به روشهای شیمیایی مستلزم هزینه بسیار گزاف است اغلب کشاورزان درصورت امکان از روش زیست پالایی گیاهی استفاده می کنند.

کشت انواع گیاهان مقاوم به شوری از جمله گیاه کالارگراس کمک زیادی به کاهش CaCO3 به ESPوPHخاک کرد که این امر از طریق تنفس ریشه ها وآزاد شدن CO جذب نمکها وانتقال آن‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ آزاد کردن H انجام می شودکه این روش نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از نظر حفاظت خاک وجلوگیری از فرسایش  ومخصوصاً فرسایش بادی حائز اهمیت است.


جهت دانلود متن کامل مقاله شوری خاک کلیک نمایید

شناسایی نیازهای آموزشی و ترویجی توتون کاران

شناسایی نیازهای آموزشی و ترویجی توتون کاران

چکیــده

بررسی نیازهای آموزشی یک فرآیند نظام دار برای تعیین هدفها وتشخیص تفاوتها و تعیین اولویت ها به منظور انجام برنامه ریزی است به عبارت دیگر بررسی نیازهای آموزشی یعنی مطالعه یک جامعه به منظور تعین نیازها و خواسته های آموزشی قبل از اخذ هرگونه تصمیمی پیرامون راهبردهای توسعه است. شاغلین بخش کشاورزی از جمله توتون کاران برای موفقیت شغلی خود با نیازهای گوناگونی مواجه اند که می توان دانش فنی  مهارتهای شغلی و درک عمومی از کشاورزی را از آن جمله دانست. ‌ولی علاوه بر این نیازها، هرروزه نیازهای آموزشی جدیدی هم پدیدار می گردند که باید ارضاء‌ شوند. از طرف دیگر نیاز شالوده و اساس برنامه ریزی آموزشی است و برای تدوین هدفهای مطلوب در یک برنامه ریزی آموزشی ابتدا باید نیازها را بررسی نمائیم و به همین دلیل تحقیق حاضر به بررسی نیازهای آموزشی توتون کاران در راستای ارائه آموزش های صحیح و اصولی برای تولید توتون با کمیت و کیفیت بالا در استان کردستان پرداخته است.

تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و به روش توصیفی، همبستگی می باشد که شیوه اجرای آن به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است. جامعة آماری شامل ۱۰۱۶ نفر از کشاورزان توتون‌کار می باشد. حجم نمونه نیز بر اساس فرمول کوکران برابر ۱۷۵ نفر محاسبه گردیده است که این تعداد، از طریق نمونه‌گیری تصادفی انتخاب گردید‌ند و پرسشنامه‌های تحقیق توسط آنها تکمیل شده است  و برای تجزیه و تحلیل داده ها از  نرم افزار SPSS Win استفاده شده است.

     نتایج حاصل از ضریب همبستگی بین متغیرها تحقیق نشان می دهد که بین متغیر سطح زیر کشت توتون با متغیر میزان نیازهای آموزشی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد ولی بین متغیرهای سن، سابقه کشت توتون دفعات تماس با مروج دخانیات، دفعات شرکت در کلاس های آموزشی، استفاده از مجلات ترویجی و استفاده از فیلم های آموزشی با متغیر نیازهای آموزشی رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد. ضمن اینکه بین متغیرهای تعداد فرزندان، سطح تحصیلات، میزان درآمد سالیانه ازکشت توتون و دفعات بازدید از مزارع نمونه با متغیر میزان نیازهای آموزشی رابطه معنی داری مشاهده نمی گردد.


جهت دانلود متن کامل تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی و ترویجی توتون کاران کلیک نمایید