تحقیق و مقالات رشته کشاورزی

جدیدترین مقالات و تحقیق و پایان نامه رشته کشاورزی

تحقیق و مقالات رشته کشاورزی

جدیدترین مقالات و تحقیق و پایان نامه رشته کشاورزی

روش های نوین تدریس

روش های نوین تدریس

رسالت تعلیم و تربیت پرورش انسان های پرسشگری است که میخواهند خود را از قید های بی شمار و گوناگون وجودی خود رها ساخته و راه رشد همه جانبه ی خود را هموارتر سازند همه ی ما شاهدیم که شیوه های سنتی اموزش های مدارس نتوانسته است چنین رسالت بزرگی را براورده سازد دانش اموزان ما در کلاس های خود از روش های بهره میگیرند که پنجاه سال پیش به کار میرفت یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام اموزش و پرورش خصوصا در کشور ما به کار نگرفتن روش های نوین تدریس نوین در اموزش است.به همین سبب کیفیت اموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند و از کلاس ها دوری می کنند. در این مقاله سعی شده است ضمن بیان مفهوم تدریس و الگوهای نیون آن به بیان ضرورت توجه به آموزش و الگوهای نوین تدریس پرداخته شود. هدف از نگارش این مقاله معرفی روش های فعال تدریس بوده تا با معرفی بیشتر این روش ها به معلمان گرامی زمینه یادگیری این روش ها توسط همکاران فراهم شده و بتوانند زمینه لازم برای استفاده از ان را در کلاس فراهم نموده و کیفیت تدریس خود را بالا ببرند. روش تحقیق کتابخانه ای بوده و با توجه به مطالعات انجام شده در این حوزه و بررسی های انجام گرفته آن چه از این پژوهش بر می آید حاکی از ان است که آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس و استفاده از این روش ها در کلاس درس باعث افزایش کیفیت آموزش و یادگیری پایدار توسط دانش آموزان می شود.

آموزش یکی از مسائل بسیار مهم نظام های تعلیم و تربیت است. منظور از آموزش، فرآیند دو سویه یاددهی ـ یادگیری اطلاعات، مهارت ها و نگرشهای مثبت درباره موضوعی است که متناسب با گروه سنی خاص و در شرایط زمانی معین به اجرا در آمده است. امروزه هدف از تعلیم و تربیت تنها انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید نیست. بلکه رسالت نظام های آموزشی را ایجاد تغییرات مطلوب در نگرش ها شناخت ها و در نهایت رفتار انسان ها دانسته اند. روشهای تدریس نیز به عنوان یکی از عوامل، به کمک این رسالت آمده است. هدف نهایی تدریس به وسیله مجموعه ای از تکالیف مشتمل برآگاهی و معلومات مشخص و ساخت فکری و فرآیندهای شناختی تعیین شده است. این مقاله به روشهای نوین تدریس پرداخته است. ابتدا روش تدریس به دو دسته روش تاریخی و روش نوین تقسیم شده است. همچنین نمونه هایی از روشهای نوین تدریس و مراحل و کاربرد آن که شامل روش تدریس بارش مغزی، روش تدریس بدیعه پردازی ،روش تدریس حل مسأله،، روش تدریس غیر مستقیم/مشاوره ای، روش تدریس ایفای نقش، روش تدریس گردش علمی، روش تدریس کاوشگری و روش تدریس آموزش به وسیله رایانه به عنوان نمونه هایی از روشهای نوین تدریس مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نشان داده شده است که هیچ یک از روش های تدریس فی نفسه خوب یا بد نیستند، بلکه نحوه و شرایط استفاده از آنها باعث قوت یا ضعفشان شده است.

مفهوم تدریس به آن قسمت از فعالیت های آموزشی که با حضور معلم در کلاس درس اتفاق می افتد اطلاق می شود . تدریس بخشی از آموزش است و همچون آموزش یک سلسله فعالیت های منظم ، هدفدار واز پیش تعیین شده را در بر می گیرد و هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری از سوی معلم است . به آن قسمت از فعالیت های آموزشی که به وسیله ی رسانه ها و بدون حضور و تعامل معلم با دانش آموزان صورت می گیرد به هیچ وجه تدریس گفته نمی شود. بنابر این آموزش معنایی عامتر از تدریس دارد . به عبارت دیگر می توان گفت هر تدریسی آموزش است ،ولی هر آموزشی ممکن است تدریس نباشد .


منبع:تحقیق روش های نوین تدریس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.