نظریه ها و مدل های مدیریت دانش
فرآیند دانش آفرینی که همان تولید دانش
و در نهایت تبدیل آن به محصولات و خدمات از طریق مفهوم نوآوری است مدیریت
دانش کوششی هماهنگ است برای تصرف دانش حیاتی سازمان، اشتراک میان یک سازمان
و برجسته کردن در حافظه جمعی سازمانی برای بهبود تصمیم گیری افزایش بهره
وری و نوآوری .
لذا دراین مقاله حاضر ابتدا تعریفی جامع از مدیریت دانش
را بیان میکنیم سپس در ادامه نظریههای مدیریت دانش را در سه مقوله
مختلف مطرح کردهایم ودر خاتمه به بحث و بررسی ده مدل ازاساسیترین مدلهای
مدیریت دانش در سازمان پرداخته شده استدانش به عنوان اساس و مهمترین عامل
رقابت مطرح شده است و در کنار دانش، نوآوری نیز به عنوان مهمترین عامل جهت
بقای شرکتهای فناور و دانش تبیان شناخته شده است.
فرآیند دانش
آفرینی که همان تولید دانش و در نهایت تبدیل آن به محصولات و خدمات از طریق
مفهوم نوآوری است مدیریت دانش کوششی هماهنگ است برای تصرف دانش حیاتی
سازمان، اشتراک میان یک سازمان و برجسته کردن در حافظه جمعی سازمانی برای
بهبود تصمیم گیری افزایش بهره وری و نوآوری .
لذا دراین مقاله حاضر ابتدا تعریفی جامع از مدیریت دانش را بیان میکنیم سپس در ادامه نظریههای مدیریت دانش
را در سه مقوله مختلف مطرح کردهایم ودر خاتمه به بحث و بررسی ده مدل
ازاساسیترین مدلهای مدیریت دانش در سازمان پرداخته شده است در این فایل پس
از تعریف دانش، طبقهبندی انواع دانش و معرفی ابعاد آن، به تعریف مدیریت
دانش میپردازیم.
هدف غایی، ایجاد زمینه برای طرح مسیله بازسازی رشته
مدیریت دانش موجود در علم مدرن و تمدن غرب، و بازخوانی آن براساس مبانی
رقیب ازجمله مبانی دینی و تمدن دینی، و فراهم آوردن زمینه تدوین نظریه جدید
درباره مدیریت دانش براساس مبانی دینی است.
مبانی فلسفی به عنوان مبانی
نظری دور، مبانی پارادایمی علوم انسانی، برخی علوم و نظریههای این علوم
به عنوان مبانی نظری میانی و پارادایمهای درونی مدیریت دانش و
حوزههای مرتبط، به عنوان مبانی نظری نزدیک شناسایی شدند.
در نهایت روابط بین مولفههای فوق با نظریههای مدیریت دانش کشف شد و در قالب یک مدل مفهومی چارچوب بندی شده ارایه گردید.
این
مدل چگونگی تاثیرگذاری مبانی مدیریت دانش بر نظریههای آن را تبیین
میکند و میتوان از آن برای بازسازی نظریههای موجود و تدوین
نظریههای جدید استفاده کرد.